Olivový olej

VLIV OLIVOVÉHO OLEJE NA ZDRAVÍ

 

Obyvatelé Kréty jedí více tuku než všichni ostatní lidé na zemi. Asi 45 % energetické hodnoty jejich stravy tvoři tuk, a z toho 33% olivový olej. To by mělo vest k tomu, že by Kréťané více trpěli srdečními chorobami a dříve umírali. Omyl. Je známou skutečnosti, že obyvatelé Kréty mají ve světovém měřítku jednu z nejnižších četností srdečně-cévních onemocnění a rakoviny. Na Krétě teče olivový olej skoro jako vino, a tak není žádný zázrak, že se tam spotřebuje více olivového oleje na osobu než v kterékoli jiné oblasti. „Kdo poživa hodně olivového oleje, ten žije déle."

 

Kréťané se podle všeho drží těchto pravidel:

1 polévková lžíce olivového oleje zruší zvyšující účinek cholesterolu dvou vajec.

4-5 polévkových lžic olivového oleje denně výrazně zlepšuje krevní obraz pacientů se srdečním infarktem.

2/3 polévkové lžíce olivového oleje denně působí na snížení krevního tlaku.

 

Další přísně kontrolované vědecké studie ukazuji, že olivový olej obsahuje chemické substance, které v krvi způsobují skutečné zázraky, například brzdi tendenci vzniku krevních sraženin, podporují vznik blahodárného HDL cholesterolu a potírají nebezpečné cholesterolové nánosy v cévách. Proto někteří odbornici olivový olej „předepisuji", protože je to vynikající metoda, jak snížit riziko srdečních infarktů a mozkových mrtvic.

V Miláně podává lékařsky tým pacientům po srdečních operacích jako součást terapeutického pooperačního ošetřeni denně 4-5 lžic olivového oleje. Během 6 měsíců vykazuji pacienti jednoznačně zlepšení krevních hodnot a jsou méně náchylní k dalším srdečním infarktům a mozkovým příhodám.

Lékaři z Centra zdravotních věd Texaské univerzity v Dallasu zjistili, že nenasycené tuky v olivovém oleji snižuji krevní cholesterol. (V testech u Američanů středního věku snížil olivový olej krevní cholesterol o 13 % a nebezpečny LDL cholesterol o 21 %. Dr. William Grundy vyvodil, že nenasycené tuky snižuji cholesterolové hodnoty tak účinně jako dieta chudá na tuky.) Olivovy olej však nesnižuje pouze celkovou hodnotu cholesterolu v krvi, nýbrž, v protikladu k jiným rostlinným olejům, šetři „příznivý" HDL cholesterol a zlepšuje se důležitý poměr mezi „zlým" LDL cholesterolem a "dobrým" HDL cholesterolem, přispívajícím k ochraně před srdečně-cévními onemocněními.

Tým italských vědců, který vedl Dr. Bruno Berra, profesor biochemie na Farmakologické fakultě milánské univerzity, rozpoznal cestu průběhu látkové přeměny většiny z asi 2000 aktivních chemických substanci, jež byly objeveny v olivovém oleji, a uvádí, že tyto chemické látky mohou dokonce působit proti účinkům stravy bohaté na tuky a cholesterol. Především jedna chemická látka, cykloartenol, neutralizuje cholesterol během absorpční fáze, a přispívá tak k tomu, že se nedostane do krevního oběhu.

Jak lze zesílit účinek snižující cholesterol? Omezte nasycené tuky (v mase zvířat a mléčných výrobcích) a konzumujte více olivového oleje. Zvyšuje to aktivitu HDL receptoru a vyplavuje více škodlivého krevního tuku. Když pouze přidáte ke stravě bohaté na nasycené kyseliny velká množství olivového oleje, nevyvolá to silný pokles cholesterolu.

 

Olivovy olej je známý také jako prostředek proti stárnutí a rakovině. Je-li lidským buňkám přiváděn olivový olej, činí buněčné membrány stabilnějšími a méně náchylnými k rozrušení tzv. volnými radikály, které poškozuji organismus. Vědci se domnívají, že antioxidanty v olivovém oleji mohou přispívat ke zpomalení stárnutí, jsou-li lidskými buňkami absorbovány v dostatečném množství. Lékaři se domnívají, že tyto látky mohou ochránit buňky proti útokům, vyvolávajícím vznik rakoviny.

Olivovy olej patři mezi pět zdraví nejprospěšnějších surovin na světě. Tak bychom jej také měli chápat, proto bychom s ním měli umět zacházet, správně ho užívat, a tím vykonávat tu nejmenší, ale zároveň důležitou službu pro naše zdraví.

VITE, ŽE…

 olivy obsahuji vitaminy K, A, E, D, u nichž je prokázáno, že podporuji průchodnost žil a cév,

olivy jsou bohaté na obsah antioxidantů (látek, zabraňujících aktivitě nezdravých volných radikálů v těle), přestože jsou olivy velmi mastné, podporují hubnuti a zároveň dávají tělu energii,

černé i zelené olivy jsou velmi málo kalorické (10 oliv má 126-189 kJ),

olivy rychle zasytí,

olivový olej má nižší energetickou hodnotu než máslo a jiné druhy oleje (výborný pro diabetiky a redukční diety),

olivový olej se skládá ze 77 % nenasycených olejových kyselin, které na rozdíl od nasycených obsahuji tzv. "dobrý cholesterol" (slunečnicový olej obsahuje pouze 31 % nenasycených olejových kyselin),

olej je dobrým zdrojem pro tělo nezbytných esenciálních mastných kyselin,

olej je nejlepším rozpouštědlem nežádoucích hlenů,

bod varu u olivového oleje (podle druhu) je od 180°C do 220 °C , (máslo má 110 °C, slunečnicový olej 170 °C),

olivový olej je nezbytnou surovinou k výrobě kosmetických prostředků,

doporučuje se namazat se olivovým olejem po opalováni,

olivová mast přináší úlevu svalům po větší fyzické námaze,

olivový olej se užívá na ošetřováni ekzémů a bércových vředů,

olivový olej chrání pleť před mrazem.